restaurant - markedsføring af restaurant - madfotograf
madfotografering café - markedsføring af restaurant - madfotograf
delikatesse - markedsføring af restaurant

Markedsføring af restaurant og café: 10 gode ideer til at få flere besøg i 2022

gode råd til selvstændige 22
Lasse Peter Nielsen

Forfatter

Her er 10 gode ideer til din markedsføring af restaurant eller café. Jeg håber at ideerne kan give dig inspiration og at du kan finde punkter, som kan implementeres i din virksomhedens markedsføring. Det er mit indtryk at de fleres restauranter og caféer er aktive på de sociale medier. Ved at gøre brug af andre markedsføringsmæssige tiltag, kan man skille sig mere ud fra konkurrenterne og få flere kunder.

01

Markedsføring af restaurant med video

Professionelle madbilleder har stor betydning, og det er noget som mange fokuserer på, men hvorfor ikke også benytte videoer?

 Det er en god måde at skabe troværdighed, da videoer øger gennemsigtig for forbrugeren. Kunden vil kunne se hvordan maden laves, hvem der laver den og så højner videoer også interaktionen fra kunderne. Videoer kan gøre jeres markedsføring mere personlig, og I kan fortælle hvem I er. Her er der et overblik over filmproduktioner I kan lave eller få lavet:

Kunde Testimonial Film:

Lad en af jeres kunder fortælle om jeres sted med en testimonial film. Dette supplerer I med lækre optagelser af det som nævnes. Jeres kunde præsenterer sig selv, fortæller om jeres sted, service, mad og drikke. Denne video kan I benytte på de sociale medier eller på jeres hjemmeside. Her er et par generelle råd:

  • Sørg for at videoen bliver naturligt klippet sammen, hvor det kun er kunden som snakker. Lad kunden gentage spørgsmålet, så der i starten siges ‘Servicen på restauranten er god fordi . . . 
 
  • Lad jeres kunde kigge ind i kameraet under præsentationen af dem selv. Resten af videoen kigger kunden forbi kameraet, for at gøre det mere troværdigt. 
 
  • Jeres ekstra optagelser/dækbilleder skal overlappe pauserne mellem spørgsmålene. På den måde kan man ikke se at der er blevet klippet i videoen.
 
  • Hold det kort. Videoen skal max være et minut. I kan eventuelt lave den til tre små videoer på de sociale medier, ved at opdele de enkelte spørgsmål.
 
  • Benyt meget gerne undertekster.


Præsentationsvideo

Lav en kort præsentationsvideo af jeres restaurant eller café. Vis jeres restaurant frem med hyggelige billeder, vis hvor maden laves og hvem der laver den. Sørg for at stedet fremstår hyggeligt, og gæsterne som filmes ser glade ud, og at de har givet deres samtykke til at medvirke. Det er en god ide at invitere statister i form af venner og stamkunder, da I derved nemmere kan få gode skud i kassen. Når videoproduktionen fortages i køkkenet er det vigtigt at det fremstår lækkert og hygiejnisk. Derfor skal I vælge en ret som er flot visuel, og at I optager den fra de mest indbydende vinkler. I kan også benytte jer af komplementærfarver på underlag, tallerkner og tilbehør.

Jeres optagelser skal udstråler positivitet, kvalitet, perfektionisme og ordnede forhold. Denne video kan med fordel have underliggende musik og voice-over.


Personale Testimonial Film

Vis jeres jeres kunder hvem i er. Jeg tror at mange restauranter og caféer undervurderer, hvor stor indflydelse det kan have, at skabe et bånd imellem kunder og medarbejdere. Her er et par bud på videoer:

  • Lad kokken fortælle om stedet og hvorfor han/hun elsker at arbejde netop her. 
  • Lad tjenerne fortælle om den gode stemning i restauranten.
  • Lad kokken fortælle om råvare, retter og menuer.
  • Lad ejerne fortælle om konceptet og den passion som ligger i stedet.


Videoer af maden

Lav korte videoer af maden som bliver lavet. Det kan være retter som anrettes og færdige menuer. Her kan I fx lave super korte videoer, som I kan benytte til at variere indholdet på jeres sociale medier. Som du ved kan du få nye kunder med et lækkert billede, så hvis et billede kan give folk lyst til at spise hos jer, så forstil dig hvad en lækker videosekvens kan gøre. Det er en god måde at skille sig ud på.

Benyt eventuelt videoer af aktuelle menuer, og tag højde for tidsrum, årstider, højtider og aktuelle begivenheder. Her er et par eksempler:

  • Video af julemenu som deles i november og december.
  • Video af brunch som deles fredag aften, lørdag og søndag morgen.
  • Video af børnemenu til bestilling optil børne MGP aftenen.
  • Video af jordbær som plukkes og desserten om sommeren.
  • Video af genåbningsmenu efter lukning eller renovering af restaurant.
  • Video af en lækker kop kaffe som serveres mandag morgen.

Gode råd til hvordan i selv optager videoer

  • Optag videoen et sted med et godt lys eller tæt på vinduet.
  • Sørg for at have god lyd i videoen, her kan i benytte en lavalier mic.
  • Sørg for at holde kameraet stille ved at benytte en tripod eller en gimbal.
  • Find en god vinkel hvor der ikke er forstyrrende elementer.
  • Husk at den bedste markedsføring er den man får lavet.
 
I har mulighed for at få hjælp til markedsføring af restaurant eller café. Se meget mere om filmproduktion og bestil eventuelt en produktion her.
 

“Som du ved kan du få nye kunder med et lækkert billede, så hvis et billede kan give folk lyst til at spise hos jer, så forstil dig hvad en lækker videosekvens kan gøre”

Lasse Peter Nielsen

02

Benyt LinkedIn

LinkedIn er ofte en overset kommunikationskanel, som man muligvis ikke benytter som restaurant- og caféejer. Dette sker oftes hvis man henvender sig til B2C, og derfor er det ikke hensigtsmæssigt at benytte LinkedIn. Du kan dog stadigvæk få gavn af platformen, hvis du ændre indholdet som deles. Det betyder at du ikke nødvendigvis skal dele tilbud, men mere have fokus på hvad der sker behind the scenes. Inviter dit netværk med ind bag kullisen, og så er det måske din restaurant eller café, som de vælger til deres virksomhedsdag, julefrokost eller kundemøde. Her er et par ideer til hvad du kan dele:

Ideer til opslag på LinkedIn:

  • Fortæl dit netværk om succeshistorier.
  • Fortæl netværket om stedet og lav en lille rundvisning.
  • Lig billeder op af ansatte som har gjort en særlig indsats eller har fødselsdag.
  • Fortæl historien om hvorfor du/I lavede restauranten eller caféen.
  • Lig billeder op af en kundeudtalelse med et billede af personen, sørg for at få tilladelse til opslaget.
  • Fortæl om begivenheder i lokalområdet.

En ekstra god grund til at benytte LinkedIn er, at du kan komme ud til flere for færre midler. På andre platforme er din rækkevidde for opslaget mere begrænset, og derfor vil flere se dit opslag på LinkedIn. Benyt meget gerne din personlige profil frem for din restaurant eller caféens side. 

Du kan med fordel bede dine tætte forbindelser om at interagere med dit opslag. Hvis dit opslag får meget opmærksomhed hurtigt, vurdere LinkedIn at det er relevant og sender det ud til flere.

03

Tiltræk grupper med smarbejdspartnere

Der findes gode muligheder for at I kan tiltrække større grupper. Markedsføring af restaurant eller café kan gøres ved, at lave et samarbejde med eventbureauer eller bryllupsplanlæggere. Hvis du har en café kan du tage fat i folk som ofte vil besøge jer. Dette kan fx være coaches, rabatordninger med skoler, lokale virksomheder, foreninger eller lignende. I kunne lave samlet løsning med mad hos jer, og en oplevelse hos jeres samarbejdspartner.

Det kan også være at du kan lave et samarbejde med en konkurrent. Det kan være I er tre restauranter som laver et middags event, eller to caféer som laver en bod på en festival. 

Vis at i tør at skabe fællesskab frem for konkurrence, det vil helt klart også blive værdsat af kunderne.

04

Markedsføring af restaurant med Unikke Madbilleder

markedsføring af restaurant 2022

Sørg for at jeres madbilleder præsenterer maden på den bedste måde. Her kan I kigge på om retten fremstår flot visuelt. Overvej om I kan skabe kontrast ved at benytte andre tallerkner, spækbrædder, kopper eller bestik. Overvej om farverne supplerer hinanden godt, her kan du google komplementærfarver. 

Her er flere råd:

  • Find jeres egen stil og hold jer til den, både i menukortet, på hjemmesiden, sociale medier og videoer. Dette får jeres Instagram profil til at virke mere indbydende. Hvis I primært henvender jer til kvinder kan I have meget lyse billeder. Hvis I henvender jer til mænd, kan I gøre billederne mere dramatiske og kontrastfulde. Jeres markedsføring af en restaurant eller café bliver også mere troværdigt og genkendelig. I kan stadigvæk variere indholdet på profilen med videoer, mad, personale og behind the scenes.
  • Prøv at inkluder ingredienser og kokkereringen I jeres billeder.
  • Skab unikke billeder ved at være kreativ. I kan skabe et billede som får folk til at stoppe, med at scrolle igennem deres væg. I skal have dem til at tænke ‘hvordan har de lavet det billede’. Dette kunne være en svævende croissant med kaffe som svæver i luften. 
  • Sæt jer i målgruppens sted, og vis billeder som målgruppen synes er spændende. Er I en café som henvender jer til iværksættere, kan i have en bog om iværksætteri liggende i kanten af billedet.  
05

Markedsføring af restaurant igennem Netværk

Undersøg hvad der findes af lokale netværksgrupper, og find ud af hvem som står for dem. Det er muligt at lave et samarbejde, hvor netværksmøderne bliver afholdt hos jer. Derved vil I også have et netværk, som har afprøvet jeres sted og service, og derfor vil de anbefale jer til deres netværk.

Der er mange netværksgrupper som er landsdækkende. Derfor vil I også kunne afholde møder med flere forskellige netværksgrupper, hvis jeres kapacitet tillader det. Det kan være I kunne afholde møder imellem forskellige netværksgrupper eller et netværks årlige møde med alle landets netværksgrupper.

“Hvis du hjælper andre, er der gode chancer for de også hjælper dig”

Lasse Peter Nielsen

06

Støt op om lokalområdet

Prøv at stille jer selv spørgsmålet: Hvordan kan vi hjælpe lokalområdet? 

I har mulighed for at differentiere jer fra andre restauranter og caféer, dette kan I gøre ved at være synlige i lokalområdet. Snak eventuelt med handelsforeninger, kommunen, spillesteder, festivaler, events, skoler og sportsklubber, og hør om I kan være med til, at gøre en forskel. I skal selvfølgelig overveje om det giver mening økonomisk, men pas på med at undervurder værdien det har for jeres brand. Her er en liste over ting i kan afprøve:

  • Giv smagsprøver til lokale virksomheder eller mød op hos dem inden frokost på en hverdag med mad. 
 
  • Lav jeres egne events: koncerter, spilleaftner, quiz, banko, teater, comedy, cocktailaften, temaaften, fodboldaften, tapasaften eller lignende.
 
  •  Lav en lille klub med en fritidsinteresse; cykelklub, løbeklub, roklub, ludoklub  … mulighederne er mange.
 
  • Støt op om grupper i samfundet som har det svært, eller grupper som har gjort den særlig indsats. Der var fx en bager som donerer kager til et plejehjem. Et andet eksempel er et pizzaria som valgte at give gratis pizza til sygeplejesker. Udover at man gør noget godt for andre mennesker, kan I få en masse god omtale og pr i pressen.
07

Story Telling

Fortæl jeres gæster om disse punkter, via jeres sociale medier og når gæsterne besøger stedet:

  • Hvordan er passionen for mad opstået og hvorfor eksisterer stedet?
  • Hvem har lavet restauranten eller caféen?
  • Hvorfor hedder stedet det navn?
  • Hvorfor har jeres retter de navne?
  • Hvorfor er det netop den mad som serveres?
  • Fortæl gerne om kokken og ingredienserne. 
Det er måske ikke alle som er opvokset på en vingård i Italien, hvor familien har ejet en restaurant igennem mange generationer. For senere at lave den restaurant i Danmark, hvor man benytter råvare fra området i Italien og den lokale vin og opskrifter. 
 
Hvis I ikke har en storytelling om jeres sted, kan i arbejde på den. Husk at en god storytelling bygger på passion. 
 
Det er meget effektivt hvis man kan benytte den storytelling i fortælling om maden/drikkevarer, indretningen, logoet, personalet og beliggenheden. Kig gerne på hvordan gæsterne mindes om jeres historie, når de benytter lugte-, høre-, syn-, smags- og følesansen. 
08

Inddrag gæsterne: Modtag ideer fra gæster og få dem ind på hjemmesiden

Når man laver en undersøgelse kan man vælge to tilgange. Du kan vælge at gå efter at lave en undersøgelse, som giver et klart billede af hvordan tingene er. Dette kaldes en kvantitativ undersøgelse, og det fungerer ved at respondenterne har få valgmuligheder. Fordelen ved sådan en undersøgelse er, at du får mere præcise svar og at du modtager mere præcise indikationer. Denne undersøgelses form er ofte hurtigere at gennemføre.

Du kan benytte en kvalitativ tilgang, hvor du nærmest interviewer respondenten. Denne type undersøgelse giver ofte meget varierende svar, som kan være svære at samle til en samlet konklusion. Den er derimod rigtig god til at få nye ideer. Derudover er den mere retvisende, da du ikke begrænser valgmulighederne hos respondenterne. 

Du kan eventuelt prøve at lave en undersøgelse, hvor du indleder med at høre stamgæsterne om, de har lyst til at hjælpe jer. Lig op til at det er en konstruktiv undersøgelse, hvor de meget gerne må give deres mening til, hvordan I kan forbedre oplevelsen. Kig på jeres touchpoints; Indgangen, mødet med personalet, bestillingen, spisningen og betalingen. Hør dem også gerne om ideer til indretning, service, bestillingen og menuen.

Undersøgelse ved observation

Der findes også en anden metode til, at undersøge om jeres koncept kan forbedres. Dette sker ved at observere gæsterne, da man derved ikke påvirker deres adfærd. Lig mærke til hvad der bestilles, og om der er en årsag til hvorfor disse ting vælges. Lig mærke til hvornår der bestilles forret, hovedret og dessert. Kort sagt undersøg om gæsterne ser ud til at have en perfekt oplevelse. Diverse undersøgelser er ikke bare en god metode til at få nye ideer, det giver nemlig også jeres gæster ejerfornemmelse, og lader dem knytte et stærkere bånd til jeres sted. 

Derudover kan i prøve at give jeres gæster rabat, hvis de går ind og synes godt om jeres side.

Tilbud på videoproduktion

Modtag et uforpligtende tilbud på reklamefilm
09

Markedsføring af restaurant og café med Ambasadører

Find lokale eller nationale influencerer som har mange fans på de sociale medier. Prøv at invitere dem på et gratis måltid, for at de laver et opslag. Hør eventuelt også om I kan dele et billede med, at personen var på besøg hos jer.

Det giver god mening at finde en person, som har mange følgere fra jeres målgruppe. Kig også på om det er en person virker troværdig. Det er ikke sikkert at jeres budget rækker til den person du har i tankerne, og her kan I prøve en mindre influencer af. Det kan også være en lokal person med et stort netværk. Mund-til-mund reklame er den mest effektive reklame, så lad en person som jeres målgruppe ser op til og stoler på, sige god for jeres produkt.

10

Giv en ektra oplevelse

Hvis jeres kunder er børnefamilier, så find en lille ting I kan give til børnene. Dette er bl.a. en af grundende til at Kinderæg og McDonalds, er et hit hos børn. En genstand kan fungere som en oplevelsesforstærker, som minder barnet, og derigennem forældrene, om jeres restaurant eller café.

På samme måde kan I give jeres gæster en lille ting med hjem. Det kan være en lille pose med påskeæg, en pose pebernødder eller et gavekort til en samarbejdspartner. På den måde får I folk til at tale om jer. De ser genstanden og tænker på jer, og I giver dem noget de ikke forventer at få. Det er ofte noget man fortælle videre til venner og familie. 

Håber du kunne bruge mine 10 ideer

Du er velkommen til at skrive til mig, hvis du ønsker at modtage et uforpligtende tilbud på videoproduktion eller fotografering.

videoproduktion til TV-Reklame

Filmproduktion

Professionel filmproduktion som din restaurant eller café kan bruge på hjemmeside og sociale medier.

videoproduktion madfotografering af mad til menukort hjemmeside eller sociale medier

Madfotografering

Madfotografering og redigering tilpasset Instagram, hjemmeside, LinkedIn, tryksager og Facebook.

videoproduktion Kort reklamefilm til biografen

Biografreklame

Markedsfør dig lokalt med en reklamefilm til biografen som skiller sig ud og gør at din reklame bliver husket.